Red Bobblehead Bunny

Much complicated and messy life, a day before and before.

 Assalamualaikum wahai saudara dan saudari. Its been a long time I disapears. Macam sebelum2 ni jugak, banyak benda yg berlaku, ada yang menyenangkan hati, ada yang menyakitkan hati, tapi semua ni mengajar saya untuk jadi lebih sabar. Well, sekarang umur saya pun sudah 19 tahun & sedar tak sedar, tahun depan umur akan menjangkau ke 20 tahun. Seriously saya tak sedia untuk pegang tittle 'matang'. Bukan saja matang dalam cara pemikiran, dari segi sikap dan matang dalam pelbagai hal. Well, dalam hidup ni macam-macam dugaan kita akan dapat kan. Sama ada susah atau senang, saya yakin Allah ingin menguji kita dan membentuk diri kita ke arah yang lebih baik. Sebagai manusia, we all are the SINNER. Tapi dari cara kita belajar dari kesilapan saja yang dapat mengubah kita.

 Skips the topics, dunia percintaan saya? Hmm, dari mana dan bagaimana ingin dimulakan? 'Cinta lama' saya banyak bagi pengajaran untuk saya supaya lebih berhati2. Sekarang, ada beberapa orang hamba Allah yang memang baik hati sentiasa ada dekat dengan saya. Sentiasa jadi teman yang memberi semangat, menghiburkan saya saat duka, mereka ada untuk saya. Dan saya bersyukur untuk itu, sememangnya perancangan Allah memang hebat. Dan betul juga bila orang cakap, Allah akan berikan apa yang kita perlu, bukannya apa yang kita mahu. Kebiasaannya, kita akan mahukan benda yang dimata kita sempurna, baik dan menepati citarasa kita, tapi Allah tidak makbulkan, kerana dalam Allah menarik ataupun tidak memberikan apa yang kita mahu, sebenarnya Allah ingin memberikan kita yang terbaik dalam hidup. Cuma sesetengah sifat tidak sabar dalam diri yang buat kita tergopoh-gapah tidak sabar dan mudah mengambil jalan pintas ataupun membuat keputusan tanpa berfikiran panjang. Ku akui, terkadang diri dan hati meraung dan mengeluh dalam hari seharian kerana mendapat sesuatu benda atau perkara yang tidak disukai, tapi sebenarnya ada hikmah kenapa Allah sengaja uji diri sedemikan rupa. Apa2 pun, saya bersyukur sebab ada teman yang baik dan menyayangi saya. 

 Soal hati? Kalau mahu cakap sampai esok pagi pun tidak akan habis. Well, seorang insan yang sangat saya sayangi, ingin diluah susah, ingin disimpan pun sakit. Saya rasa Allah cuma kenalkan kami dalam jangka masa beberapa bulan ni untuk menguji 1 sama lain. Nampak sangat kami tidak ada masa depan yang cerah untuk bersama. Kalau begini perancangan Allah, saya terima dengan hati terbuka. Mungkin jodoh tidak berpihak untuk kami, tapi kami cuma mendapat peluang untuk bahagia mengenal diri masing2 buat sementara. Kalau memang setakat ini, saya masih bersyukur. 

Cerita pasal hari-hari saya sebelum ni, sekarang saya sudah masuk sem.4. Exam lepas sedikit mengecewakan disebabkan kepuutusan yang cukup-cukup makan. Tapi saya masih bersyukur, Allah masih bantu saya dengan makbulkan doa saya. Mama & baba juga kunci kejayaan saya yang utama, tanpa doa mereka, saya mungkin tidak akan sampai ke tahap ni. Apa2 pun, sentiasa bersyukur dengan kehidupan dan belajar untuk mendidik diri menjadi lebih matang dalam pelbagai hal. Assalam :)

No comments:

Post a Comment